تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 0:01
کد خبر : 1617

مسوولین تا دیر نشده است اقدام کنند؛ نابودی «کلاچو» در باتلاق «کرلی تاپ»

مسوولین تا دیر نشده است اقدام کنند؛ نابودی «کلاچو» در باتلاق «کرلی تاپ»

امید مردم// نامش را « کرلی تاپ » اعلام کرده اند. ژیبسون حشره شناس آمریکایی برای اولین بار در سال ۱۳۴۵ در مردوشت و ورزقان فارس با آن روبرو شد. گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی و برخی دیگر از گیاهان در برابر این ویروس بسیار ضعیف بوده و به راحتی در برابر آن نابود می شوند.

امید مردم// نامش را « کرلی تاپ » اعلام کرده اند. ژیبسون حشره شناس آمریکایی برای اولین بار در سال ۱۳۴۵ در مردوشت و ورزقان فارس با آن روبرو شد. گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی و برخی دیگر از گیاهان در برابر این ویروس بسیار ضعیف بوده و به راحتی در برابر آن نابود می شوند. برخی حشرات نیز نمی توانند در برابر کرلی تاپ مقاومت کنند و به آن مبتلا می شوند که تا پایان عمر ویروسی باقی می مانند.
این ویروس که به گفته کارشناسان هیچ درمانی ندارد، برای انتقال به ۱۴ تا ۲۱ ساعت وقت نیاز دارد تا بتواند محیطی را آلوده و مزرعه ای را در آستانه نابودی قرار دهد.
« کلاچو » که این سالها بیشتر با نام پتروشیمی دهدشت شناخته می شد از دیر باز به عنوان یکی از کانون های مهم کشاورزی در شهرستان کهگیلویه محسوب می گردید که زندگی بسیاری از مردم در این شهرستان را به خود وابسته کرده است. از کار و اشتغال گرفته تا درآمدزایی و کمک به محیط زیست همگی از ویژگی هایی است که « کلاچو» همراه بانام خود برای شهروندان یادآوری می نماید.
اما این روزها حال «کلاچو» خوب نیست.
گیاهانش که در این فصل بیشتر گوجه فرنگی هستند پژمرده شده اند و با سر به زیر شدن بوته ها، شرمندگیش را در برابر کشاورزان فریاد می زند.
کشاورزان از یک سو شاهد از بین رفتن سرمایه و زحمت خود هستند و از سوی دیگر نگرانند که این بیماری بدون درمان در مزارع به صورت گسترده شیوع پیدا کند و برای همیشه آتش به خرمن کشاورزی در این منطقه بزند.
کشاورزان که قطعا از خسارت دیدن مزارع و محصولاتشان ناراحت هستند بر اساس نظریه کارشناسان می دانند که علاوه بر از بین رفتن محصول و آلوده شدن احتمالی زمین، بیم آن وجود داردکه تاسیسات و لوله های آب نیز آلوده شده و تنها راه جلوگیری از شیوع این بیماری تخریب و معدوم سازی این تاسیسات است.
جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گرفتار معضلی شده است که بیشتر به باتلاقی شبیه است که کشاورزان را در خود فرود می برد. کارشناسان جهاد کشاورزی از ممنوع بودن کشت گوجه فرنگی به علت آب بر بودن آن می گویند و بر بی درمان بودن کرلی تاپ تاکید می کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از ورود کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک گیاهپزشکی جهاد کشاورزی به این موضوع و نمونه برداری خبر می دهد. او می گوید که این ویروس هیچ درمانی ندارد و ما فقط باید پایش کنیم که گسترش پیدا نکند. اما البته که مسوولیت را متوجه کشاورزانی می داند که بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی بذر گوجه را از بوشهر خریداری کرده اند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز از معرفی کارشناس به دادگاه جهت بررسی و بازدید خبر می دهد و معتقد است باید مقصر پیدا شود.
آنچنان که برخی از رسانه ها خبر داده اند این بیماری در اثر خرید نشاء از بوشهر و کشت در کلاچو نمود پیدا کرده است و همین امر نیز سبب اختلاف کشاورزان و جهاد کشاورزی است چرا که کشاورزان از نامه ای می گویند که از قبل در آن به مسولین در خصوص آلوده بودن نشاء گوجه فرنگی بوشهر اطلاع داده بودند اما شاید به علت اینکه بوشهر قطب گوجه فرنگی کشور است نخواستند که نامش بد شود و عدم اطلاع رسانی به کشاورزان در این زمینه را سهل انگاری مسوولین جهاد کشاورزی شهرستان می دانند و اصرار دارند که هر چه زودتر جلوی گسترش این ویروس گرفته شود تا منطقه به صورت کامل آلوده نشود و کشاورزی در این منطقه نابود نشود. در آن سوی ماجرا، مسولین جهاد کشاورزی بر این باورند که کشاورزان باید قبل از اقدام به خرید نشاء گوجه از بوشهر، با آنها مشورت و هماهنگی می کردند، اما خرید و انتقال نشاء گوجه از بوشهر توسط کشاورزان بدون اطلاع جهاد کشاورزی صورت گرفته است و نامه ای که از آن حرف می زنند مربوط به بیماری « روبوز » است. رئیس جهاد کشاروزی استان نیز رویت چنین نامه ای را تکذیب می کند و به نظر می رسد بیشتر از آنکه به دنبال کنترل و از بین بردن کرلی تاپ باشد به دنبال پیدا کردن مقصر است و در گفت و گو با برخی رسانه های فرضیات متعددی را بیان می کند اما هیچ راهکاری برای حل معضل ارایه نمی نماید.
حال که «کرلی تاپ» به شتاب در « کلاچو» می تازد، فارغ از این که کشاورزان برای خرید بذر و نشاء باید با جهاد هماهنگی می کردند یا نه و یا اینکه آیا مسوولین جهاد از آلوده بودن نشاء گوجه بوشهر اطلاع داشتند و در اطلاع رسانی به هر علت سهل انگاری صورت گرفته است یا نه، باید همگان به فکر یافتن راه عملی برای مقابله با این ویروس باشند و هر اقدامی که در جلوگیری از گسترش آن لازم است را هر چه سریعتر و بدون توجه به حاشیه هایی که ممکن است ایجاد شود عملی نمایند. آینده کشاورزی در کهگیلویه به مهار کردن « کرلی تاپ» بستگی دارد چرا که کشاورزی کلاچو و چه بسا کهگیلویه در باتلاق «کرلی تاپ» نابود خواهد شد اگر اقدامی عاجل و سریع برای مقابله با آن صورت نگیرد.

برچسب ها :

ناموجود