تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 9:39
کد خبر : 1724

همت الله دانش

در کهگیلویه و بویراحمد؛ قانون گریزی مدعیان قانونگذاری با « توهم پیروزی»

در کهگیلویه و بویراحمد؛ قانون گریزی مدعیان قانونگذاری با « توهم پیروزی»

امید مردم // « ما برنده انتخابات هستیم» « با فاصله از رقبای انتخاباتی جلو هستیم و قطعا برنده انتخابات هستیم» این تکیه کلام هایی است که از سوی طرفداران نامزدهای انتخاباتی مجلس و حامیان آنها و به گفته معاون سیاسی استاندار از برخی نامزدهای انتخاباتی مجلس در استان کهگیلویه و بویراحمد این روزها بیشتر

امید مردم // « ما برنده انتخابات هستیم» « با فاصله از رقبای انتخاباتی جلو هستیم و قطعا برنده انتخابات هستیم» این تکیه کلام هایی است که از سوی طرفداران نامزدهای انتخاباتی مجلس و حامیان آنها و به گفته معاون سیاسی استاندار از برخی نامزدهای انتخاباتی مجلس در استان کهگیلویه و بویراحمد این روزها بیشتر شنیده می شود هر چند که هنوز چهار ماه تا برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در اسفند ۱۴۰۲ برگزار می شود باقی مانده است.
هر چند که نامزدهای انتخاباتی از ماهها و شاید هم سالها پیش فعالیت های تبلیغاتی و یارگیری های خود را برای انتخابات آغاز کرده بودند اما این روزها بیش از گذشته شاهد جنب و جوش و تحرکات انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.
با آغاز ثبت نام نامزدها، تبلیغات انتخاباتی هر چند که برخلاف قانون است اما به صورت شب نشینی و هم نشینی در کنار دید و بازدیدها، در استان و شهرهای مختلف چهره ای دیگر به خود گرفته است.
باوجود اینکه هنوز وضعیت تایید صلاحیت ها مشخص نیست و معلوم نشده که چه کسی و یا کسانی جواز ورود به عرصه رقابت را کسب می کنند اما هستند کسانی که در زمانی که هنوز تایید صلاحیت ها و حتی نامزدهای رقیب مشخص نشده است، خود و یا نامزد انتخاباتیش را برنده قطعی انتخابات اعلام می کند و از حالا ذهنیتی را در جامعه ایجاد می نماید که برنده انتخابات هستند و در غیر اینصورت اتفاقی روی داده است.
البته احساس می کردیم که این «توهم پیروزی در انتخابات» از سوی برخی هواداران نامزدها مطرح می شود اما آنگونه که معاون سیاسی می گوید برخی از کاندیداهای نیز چنین موضوعی را بیان می کنند.
بیان « توهم پیروزی» از سوی کسانی که داعیه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون را دارند، چیزی به غیر از قانونگریزی و عدم شایستگی فرد برای تصاحب چنین منصبی، چیز دیگری را به ذهن متبادر نمیکند.
«توهم پیروزی» موضوعی است که معاون سیاسی و امنیتی استاندار و رئیس ستاد انتخاباتی کشور در کهگیلویه و بویراحمد نیز مجبور شده است تا آن را رسانه ای کند و به نامزدها توصیه نماید که چنین توهمی را ازخود دور نمایند.
قطعا آنچه که نظر قطعی مردم است از صندوق های رای بیرون می آید و هر کسی را که مردم انتخاب نمایند ردای وکالت را بر دوش می گیرد که قطعا انتظار مردم از مسوولین و مجریان انتخاباتی که امانتدار رای مردم هستند، چیزی به غیر از این نیست. انتظاری که بارها از سوی مقام معظم رهبری و سایر مسوولین مورد تاکید قرار گرفته و از آرای مردم به عنوان «حق الناس» یاد کرده اند. اما «توهم پیروزی» برای مدعیان قانونگذاری نقطه ضعفی است که می تواند مشکلاتی را برای استان ایجاد نماید. هر چند که جامعه امروزی با چند سال گذشته تفاوتهای چشمگیری دارد و قطعا بسیاری از مردم و شهروندان متوجه این توهم نامزدها می شوند و شاید در برخی موارد آن را به عنوان طنز و خنده نیز مطرح می نمایند، اما باید تاکید کنیم بیان و گسترش چنین توهمی می تواند پیامدهای ناخوشایندی را در پی داشته باشد.
نامزدهای محترم باید ضمن رعایت این موضوع توسط خود ، به حامیانشان نیز تاکید نمایند که از پرداختن به چنین موضوعاتی جدا خودداری کنند و بیش از آنکه خود را گرفتار چنین موارد نمایند لازم است تا توانایی ها و برنامه های علمی و عملی خود را در معرض نقد و بررسی افکار عمومی قرار دهند و تلاش نمایند تا موثر بودن خود و تیم همراه را در مسیر توسعه استان و منطقه به باور شهروندان ومردم برسانند.
متولیان و دستگاههای نظارتی نیز به هوش باشند و با توصیه و حتی هشدار به نامزدها و حامیانشان، جامعه را از پیامدهای ناگوار این گونه نگرش ها و پیش بینی ها مطلع نموده و با تمام تلاش و ابزارهای قانونی در برابر پدیده « توهم پیروزی» بایستند و اجازه ندهند که آرامش جامعه و شهروندان قربانی عده ای شود که برای رسیدن به منافع خود، حاضر به هر اقدامی هستند.

برچسب ها :

ناموجود