تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 21:33
کد خبر : 1446

آمار نگران کننده سقط جنین در استان؛ تادیر نشده است کار کنید فردا خیلی دیر است

آمار نگران کننده سقط جنین در استان؛ تادیر نشده است کار کنید فردا خیلی دیر است

امید مردم// پیری جمعیت و هشدارهای جدی مسوولین نسبت به آینده ، نگرانی ها از کاهش نیروی کار در کشور را مدت های زیادی است که در افکارعمومی ایجاد کرده است. چالشی جدی که می تواند وظیفه و مسوولیت هر یک از دستگاههای متولی و مربوطه را بیش از پیش برای مدیران آن یادوری نموده

امید مردم// پیری جمعیت و هشدارهای جدی مسوولین نسبت به آینده ، نگرانی ها از کاهش نیروی کار در کشور را مدت های زیادی است که در افکارعمومی ایجاد کرده است. چالشی جدی که می تواند وظیفه و مسوولیت هر یک از دستگاههای متولی و مربوطه را بیش از پیش برای مدیران آن یادوری نموده و بر عزم راسخ وجدی آنها برای ایجاد زمینه افزایش جمعیت و تشویق به فرزندآوری تکیه نماید. بی شک استان کهگیلویه و بویراحمد که در بسیاری از موارد هنوز در حالت سنتی قرار دارد و بر حفظ فرهنگ سنتی خود اصرار دارد از رهگذر تاثیرات رسانه ها و کاهش تعداد فرزند بی بهره نبوده است. تغییرات فرهنگی، مشکلات و فشارهای اقتصادی در کنار تبلیغات فرزند کمتر زندگی بهتر در دهه گذشته از جمله عواملی است که کاهش جمعیت را سبب گردیده است. اما امروزه که همگان متوجه عواقب خطرناک کاهش جمعیت شده اند هر چند دیر شده است اما تاکنون به صورت شعاری دست به کارشده اند تا از بروز و ادامه این روند جلوگیری نمایند. اما در این میان مساله سقط جنین از جمله مواردی است که نه تنها باعث تاثیر مهم و جدی در جمعیت و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد که می تواند ضربات سنگین وجبران ناپذیری به بهداشت فیزیکی و روحی زنان و خانواده وارد نماید. گزارش های مربوط به سقط جنین در مناطقه مختلف کشوری نگران کنده وکهگیلویه و بویراحمد که هنوز استانی عشیره ای و سنتی محسوب می شود نیز از این رهگذر بی نصیب نبوده است. ارایه آمار سقط جنین در استان حکایت از آن دارد که در سال گذشته بیش از یک هزار و ۱۰۰ مورد سقط جنین به صورت رسمی در استان ثبت شده است که شاید آمارهای واقعی قطعا از این بیش از این است به طوری که برخی ها از نزدیک به چهار هزار مورد سقط خبر می دهند. اگر صرفا به همان آمارهای رسمی نیز تکیه کنیم متوجه خواهیم شد که موضوع سقط و افزایش آن در استان چالش جدیدی است که کهگیلویه و بویراحمد را با خود درگیر خواهد نمود. بنابراین ضروری است تا متولیان امر و مسوولین مربوطه به صورت جدی نه برای تیه گزارش و ارایه بیلان کاری و تشکیل جلسه به مساله ورود پیدا کرده و با آگاهی بخشی به خانواده ها ، ارایه مشاوره های جنسی و ازدواج و بیان اثرات منفی و مخرب سقط از ادامه این چالش جلوگیری نموده و نقش موثری در کاهش آن داشته باشند.
نقص آماری و اطلاعات دقیق، کمبود آگاهی و مشاوره و عوامل اقتصادی و اجتماعی از جمله مسایلی است که می تواند چالش سقط در استان را تقویت نماید و در مقابل تدوین برنامه های عملی ، جلوگیری از سقط های غیر پزشکی، آموزش و اطلاع رسانی دقیق و به موقع ، گسترش مشاورهای قبل و بعد از ازدواج، ترویج فرهنگ های جمعیتی، توسعه خدمات بهداشتی و پزشکی، توسعه نظام بهداشتی و حمایت جدی و عملی از خانواده ها می تواند ازجمله راهکارهای اساسی برای مقابله با این چالش باشد. استفاده از ظرفیت های رسانه ای در آگاهی بخشی جامعه و همچنین استفاده ازسازمان های مردم نهاد و گروههای محلی و محله ای می تواند همراه خوبی برای مسولین در تبیین تبعات کاهش جمعیت و خطرات سقط باشد.
بنابراین کاملا مشخص است که نگرانی ها از آمار سقط در کهگیلویه وبویراحمد بیشتر از آن چیزی است که بتواند با تشکیل یک یا دو جلسه و یا همایش رفع شود و لازم است تا متولیان امر و مسوولین به ویژه مسولین بهداشتی با همکاری گسترده با مسوولین آموزشی و اجتماعی، رسانه ای و محلی و محله ای تا دیر نشده است به تلاش های مشترک و گسترده برای رفع این چالش اقدام کنند. چرا فردا خیلی دیر است.

برچسب ها :

ناموجود