تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آبان 1402 - 13:58
کد خبر : 1818

به بهانه نشست های خبری نماینده بویراحمد و دنا؛

آقای روشنفکر لطفا بداخلاقی انتخاباتی را شروع نکنید / شفای خاطر خود را در تخریب دیگران نبینید

آقای روشنفکر لطفا بداخلاقی انتخاباتی را شروع نکنید / شفای خاطر خود را در تخریب دیگران نبینید

« ما نمی بایستی انتخابات زودهنگام را شروع کنیم. ….. در شرایطی که وجود دارد مردم به آرامش نیاز دارند. ما به سمتی برویم که انتخابات زودهنگام را شروع نکنیم. …. ما نباید بداخلاقی های انتخاباتی را شروع کنیم. … به موقعش ناگفته ها را خواهیم گفت. … بعضی موارد باید به موقعش به مردم

« ما نمی بایستی انتخابات زودهنگام را شروع کنیم. ….. در شرایطی که وجود دارد مردم به آرامش نیاز دارند. ما به سمتی برویم که انتخابات زودهنگام را شروع نکنیم. …. ما نباید بداخلاقی های انتخاباتی را شروع کنیم. … به موقعش ناگفته ها را خواهیم گفت. … بعضی موارد باید به موقعش به مردم گفته شود … ».

 به گزارش امید مردم ، با نام نویسی قطعی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هر نامزدی به بهانه ای گروهی از خبرنگاران را جمع می کند تا نقطه نظرات و ایده های  خود را از  طریق رسانه ها به افکار عمومی برساند.۲۲ مهر ماه  بود که نماینده بویراحمد ودنا  نشستی با عنوان « گزارش عملکرد سه ساله»  با جمعی از رسانه ها برگزار نمود که این نشست  با انتقادات و اعتراضاتی روبه رو بود که در برخی رسانه ها نیز درج گردید. هنوز گذشت زمان از نشست مهر ماه  مهدی روشنفکر به دو هفته هم نرسیده بود که جمعی از رسانه ها از طریق پیامک به  دومین نشست  با نماینده بویراحمد و دنا با عنوان « پرسش و پاسخ با نماینده بویراحمد، دنا و مارگون » به اداره کل صنعت معدن و تجارت استان دعوت شدند.

چند جمله ای که در ابتدای این یاداشت آمده،  بخشی از سخنان مهدی روشنفکر است که در نشست باصطلاح پرسش و پاسخ با خبرنگاران در اداره کل صنعت معدن و تجارت استان مطرح شد که برای جلوگیری از اطاله کلام همین موارد را با استناد به سخنان و عملکردهای رفتاری مهدی روشنفکر در همین نشست مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

  • « ما نمی بایستی انتخابات زودهنگام را شروع کنیم. ….. در شرایطی که وجود دارد مردم به آرامش نیاز دارند ما باید به سمتی برویم که انتخابات زودهنگام را شروع نکنیم… »

این بخش از سخنان  نماینده بویراحمد و دنا در این نشست  با بخش دیگری از سخنان وی در همین جلسه  تناقض دارد.

در این نشست مهدی روشنفکر تاکید می کند که  « ما نمی بایستی انتخابات زودهنگام را شروع کنیم.» این در حالی است که تشکیل دو جلسه در کمتر از دو هفته با خبرنگاران تحت عناوین «گزارش عملکرد سه ساله» و «پرسش و پاسخ با خبرنگاران»  در شرایطی که  اخبار انتخاباتی فضای رسانه ای استان را پر کرده است،  فارغ از نامگذاری این نشست ها، خود می تواند نمونه بارز حرکت به سوی  انتخابات زودهنگام  باشد. حال بگذریم از اینکه چرا  در شرایطی که موضوع انتخابات در استان داغ شده است و نامزدها هر چند به صورت غیر قانونی و چراغ خاموش، تبلیغات و یارگیری های خود را شروع کرده اند در یک سازمان دولتی که باید بیطرف بوده و از امکانات خود له یا علیه هیچ نامزدی استفاده نکند چنین نشستی برگزار شده است؟  البته این خود می تواند ناشی  از کج سلیقگی برگزار کنندگان و کم توجهی روشنفکر باشد و گرنه نباید به این راحتی خود را در برابر شائبه سوء استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی قرار دهند. متولیان نظارتی نیز باید بیش از گذشته هوشیار باشند تا از هم اکنون برای انتخابات اسفند ماه حاشیه ایجاد نشود و به سازمان ها و نهادهای دولتی  اصل بیطرفی در انتخابات را یادآوری نمایند.

  •  « ما نباید بداخلاقی های انتخاباتی را شروع کنیم. … به موقعش ناگفته ها را خواهیم گفت. … بعضی موارد باید به موقعش به مردم گفته شود تا مردم خوب بتوانند انتخاب کنند.. »

نماینده بویراحمد و دنا که تلاش می کرد تا نشان دهد که این نشست حالت تبلیغات انتخاباتی ندارد چندین بار در سخنان خود بر مذموم بودن بداخلاقی در انتخابات و لزوم پرهیز از بداخلاقی انتخاباتی و توصیه به دیگران اعم از رقبا و رسانه ها تاکید کرد و تلاش نمود تا خود را به گونه ای معرفی کند که از بداخلاقی انتخاباتی دوری می کند و حاضر نیست که گرفتار چنین موضوعی شود.

اما عدم انسجام در سخنان مهدی روشنفکر و پراکندگی مباحث و یاداشت های مستمر و پشت سر هم همراهانش به وی،  نشان از عدم آمادگی او برای نشست با خبرنگاران  می داد و همین امر سبب گردید تا چند ثانیه از بیان مذمت بداخلاقی انتخاباتی و توصیه به پرهیز از آن نگذشته بود که شروع به بیان سخنانی نمود که قطعا می تواند مصداق بداخلاقی انتخاباتی باشد.

« خیلی از کسانی که دم از اصولگرایی و یا اصلاح طلبی می زنند …. توی این استان  و شرایطی که ما داریم و ادوار گذشته هم شهادت می دهد خیلی از این افرادی که جابجا می شوند …. قطعا فرصت طلب اسمش را بگذاریم، منفعت طلب اسمش را بگذاریم  اینها را بعدا بیشتر توضیح خواهیم داد. … شما بیشتر رصد کنید همشون را نمی گوییم آنهایی که ادعا دارند و در راس هرم، اون هم در سطح این استان، آن هم در حوزه اصلاح طلب و اصولگرا بر اساس آن منشور مورد نظر یا آن دیدگاهها، آنجوری که ترسیم کردند، تدوین کردند، با اونگاه در رفتار و عمل به این راحتی شما چیزی را مشاهده نمی کنید…»

همگان نیک می دانند که روح حاکم بر جامعه دینی، روح برادری، حرمت و آبرومندی است و آنچه به شخصیت شهروندان صدمه می زند و بی حرمتی به شمار می رود، در جامعه دینی ناپسند و نکوهیده است.

بنا براین این نوع گفتار از کسی که خود، دیگران را به پرهیز و دوری از بداخلاقی انتخاباتی دعوت می کند مورد قبول و پسندیده نیست. افراد نباید به خود اجازه بدهند تا  به بهانه انتقاد و یا بقول خودش بیان بخشی از ناگفته ها ، انتقام شخصی و یا گروهی خود را از دیگران بگیرد و آبرو و شرف فردی و اجتماعی افراد را مورد تعرض قرار دهد.  

انتظار از کسی که ردای نمایندگی مردم را بر دوش گرفته و در این نشست نیز با این عنوان حضور یافته است این بود که  سخنان خیر خواهانه و مصلحانه بر زبان خود جاری نماید نه اینکه  با گفته هایش بذر کینه و عداوت بکارد و دیگران را تهدید نماید که  « …. به موقعش ناگفته ها را خواهم گفت..» و آنان را تحریک نماید تا به چنین رویه ناپسندی دست بزنند. هر چند که شاید چنین سیاستی طراحی شده باشد که این مطالب گفته شود  تا با واکنش و پاسخگویی دیگران،  احساسات برخی شهروندان  تحریک شود و از آبی که  گل آلوده  شده  ماهی بگیرند که این سیاست ماکیاولیسمی و بی توجهی به اخلاق نیز مذموم و ناپسند است. 

قطعا که این مردم اعم از حامیان آقای نماینده و یا حامیان دیگر نامزدها در شرایطی که با معضلات و مشکلات فراوانی دسته و پنجه نرم می کنند نیاز به آرامش دارند و نباید افراد برای معرفی خود به تخریب دیگران بپردازند و با طعنه و سخنان نیش دار، بذر کینه بکارند  چرا که چنین فردی که شفای خاطر خود را  در تخریب دیگران می بیند، نمی تواند گام اصلاحی بردارد.

بنابراین ضروری به نظر می رسد که نامزدهای انتخاباتی بیش از هر زمانی در گفته ها و رفتارهای خود دقت نمایند تا ان شاالله بتوانیم در اسفند ماه با حضور گسترده و مشارکت بالای مردم شاهد رقابت انتخاباتی اخلاقمدارانه باشیم.

برچسب ها :

ناموجود