تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 8:35
کد خبر : 1752

تخریب کوه و زمین خواری به بهانه باغداری/ محیط زیست تخریب را تایید کرد

تخریب کوه و زمین خواری به بهانه باغداری/ محیط زیست تخریب را تایید کرد

امید مردم // زمین خواری و کوه خواری دیگر موضوع تازه ای نیست. سالهاست که کشور و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه منطقه بویراحمد با چنین واژه هایی آشنا هستند و خبرهایی از این زمینه به صورت مرتب در رسانه ها منتشر می شود. هر چند که در برخی موارد مسولین و

امید مردم // زمین خواری و کوه خواری دیگر موضوع تازه ای نیست. سالهاست که کشور و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه منطقه بویراحمد با چنین واژه هایی آشنا هستند و خبرهایی از این زمینه به صورت مرتب در رسانه ها منتشر می شود. هر چند که در برخی موارد مسولین و متولیان برای فرار از پاسخگویی به سرعت و بدون از بررسی موضوع تکذیب موضوع را مطرح می کنند اما در بسیاری موارد نیز از برخورد جدی و معرفی افراد به مراجع قضایی و اجرای احکام قضایی خبر می دهند. هر چند که نباید انتظار داشته باشیم که مسوولین صرفا به حفاظت و نگهداری از منابع ملی و طبیعی و اراضی ملی اقدام کنند و تمام افراد جامعه باید در این زمینه احساس مسوولیت نمایند اما به هر حال متولیان با توجه مسوولیتی که دارند نوک پیکان انتقادات و مطالبه گری ها قرار میگیرند اما باید تاکید کنیم که حفاظت از سرمایه های ملی نیازمند همراهی و همکاری همه گروهها و افراد جامعه است.
در چند روز اخیر نیز اخباری مبنی بر تخریب کوه و زمین خواری در یکی از روستاهای شهرستان دنا و در منطقه حفاظت شده دنا در رسانه ها منتشر کرد. رسانه ها بهانه این کوه خواری در منطقه حفاظت شده را باغداری عنوان کردند و کلیات این موضوع از سوی روابط عمومی محیط زیست استان تایید شد.
هر چند که برخی گفته اند که این تخریب در پارک ملی منطقه حفاظت شده وبا مجوز محیط زیست صورت گرفته است اما روابط عمومی محیط زیست استان این موضوع را تکذیب کرده است.
آنگونه که رسانه ها نوشته اندرئیس روابط عمومی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد  این خبر را تایید کرد و اظهار داشت: کلیات موضوع تائید می‌شود با این توضیح که تخریب در اسفند ماه ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ توسط دو نفر از کشاورزان روستای کره در محدوده معروف به تنگ اوبا ( کره ) واقع در منطقه حفاظت شده دنا و خارج از پارک ملی صورت گرفته است.
هادی سینایی با اشاره به اینکه موضوع با حضور و بازدید میدانی مراجع قضایی شهرستان دنا ( دادستان، بازپرس، دادیار و رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری ) صورت جلسه شد و در مراجع قضایی در حال رسیدگی است، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود که محیط زیست مجوز این کار را داده کاملا کذب و رد می شود و محل تخریب در محدوده پارک ملی نیست اما در محدوده منطقه حفاظت واقع شده است.
سینایی با بیان اینکه با پیگیری و درخواست مسئولان محیط زیست مراجع قضایی بازدید میدانی داشتند، ابراز کرد: منطقه حفاظت شده با پارک ملی فرق دارد و ضروری است رسانه‌ها این موضوع را با حساسیت مد نظر داشته باشند.
هر چند که روابط عمومی محیط زیست استان قسمتی از خبر را تکذیب و بخشی را نیز تایید کرده است اما موضوع کمبود محیط بان در منطقه حفاظت شده دنا را مورد تاکید قرار می دهد و معتقد است که
زیست کره دنا که شامل منطقه حفاظت شده دنا، دنای شرفی و پارک ملی دنا به وسعت ۲۵۵ هزار هکتار است، افزود: کل مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ۳۱۲ هزار هکتار است، با این توضیح ک ۲۵ هزار هکتار پارک ملی در شکم ۹۳ هزار هکتار منطقه حفاظت شده واقع شده و در واقع پارک ملی در زون و قلب منطقه امن است
وی با اشاره به استاندارد جهانی محیط بان، یادآور شد: به ازاء هر یک هزار هکتار یک محیط بان داریم که استان با کمبود ۲۳۷ محیط بان مواجهه است آن هم در شرایط و توپوگرافی کوهستانی استان ما دارد.
سخنگوی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وسعت منطقه حفاظت شده دنا ۹۳ هزار هکتار بوده و پارک ملی دنا با مساحت ۲۵ هزار هکتار در قلب منطقه حفاظت شده واقع شده است. رئیس روابط عمومی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: محیط زیست در حراست از انفال و امانت نسل‌های اتی لحظه‌ای کوتاه نخواهد آمد و با متخلفین بدون اغماض برخورد می‌شود.
موضوع زمین خواری و تخریب اراضی ملی که سرمایه نسل آینده هستند در حالی مورد تعرض عده ای سودجود و منفعت طلب قرار می گیرد که بارها خبر برخورد جدید وقانونی با این متخلفین در رسانه ها و همچنین تخریب و بازپس گیری اراضی غصب شده با احکام قضایی به صورت گسترده منتشر شده است اما این که عده ای باز هم دست به چنین اقدامی می زنند و برخلاف قانون و مصالح عمومی به محیط زیست و منابع ملی تجاوز می کنند موضوعی است که باید به صورت جدی ازسوی متولیان مورد بررسی قرار گیرد و با اتخاذ اشد مجازات برای متلخفین ، هزینه ارتکاب چنین جرایمی را بالا ببرند.
در پایان تاکید می کنیم که مسوولین و متولیان امر به دلیل کمبود نیرو و … به تنهایی قادر به کنترل همه مناطق نبوده و نخواهند بود لذا بنظر می رسد همراهی و همکاری همه گروهها و اقشار جامعه برای جلوگیری از تخریب و ضایع کردن اموال عمومی و سرمایه نسل های آینده ضروری است که این امر خود نیز مستلزم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است که متولیان و رسانه ها در این زمینه مسوولیت سنگینی بر عهده دارند.

برچسب ها :

ناموجود