تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 23:54
کد خبر : 1811

همت الله دانش

دست مریزاد ؛  چراغ سینما « سیمرغ » و « امید» در استان روشن می شود

دست مریزاد ؛  چراغ سینما « سیمرغ »  و « امید» در استان روشن می شود

امید مردم // سینما، نامی آشنا اما غریب برای جوانان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد است. کهگیلویه و بویراحمدی هایی که نزدیک به دو دهه است که در استان خود سینمایی ندیدند و از سینما صرفا نام خیابانی در یاسوج برایشان تداعی می شود. کارشناسان اجتماعی و فرهنگی همگی بر این مهم اتفاق نظر

امید مردم // سینما، نامی آشنا اما غریب برای جوانان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد است. کهگیلویه و بویراحمدی هایی که نزدیک به دو دهه است که در استان خود سینمایی ندیدند و از سینما صرفا نام خیابانی در یاسوج برایشان تداعی می شود. کارشناسان اجتماعی و فرهنگی همگی بر این مهم اتفاق نظر دارند که تقویت زیرساخت های فرهنگی می تواند سدی محکم در برابر سیل خانمان برانداز آسیب های اجتماعی باشد. اما با این وجود کهگیلویه و بویراحمد سالهاست که از نبود و ضعف زیرساخت های فرهنگی رنج می برد. ضعف در زیرساخت های فرهنگی، معضلاتی را در استان رقم زده که می توان به « عبور آسیب های اجتماعی در استان از خطوط قرمز و استانداردهای ملی و بین المللی» اشاره کرد. در همین راستا بود که مطالبه راه اندازی سینما بصورت جدی از سوی مردم و مسوولین مطرح می شد. یاسوج مرکز استان در زمینه زیرساخت های فرهنگی وضعیت بهتری از سایر شهرستان های دیگر داشت و همین امر نیز سبب گردید تا ضرورت توجه به شهرستان ها بویژه در مقوله راه اندازی سینما و فعالیت های فرهنگی بیش از گذشته خود را نشان دهد.

مطالبه گری عمومی برای سینما، سبب گردید تا مدیرکل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مهمترین دستگاه فرهنگی در استان، آستین همت را بالا زده و راه اندازی سینما بویژه در شهرستان ها را به عنوان یکی از اولویت های کاری خود قرار دهد.

خرداد ماه سال گذشته بود که رسانه ها، خبر از سفر معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور به استان را منتشر کردند. شاید با خواندن این خبر، خیلی ها شانه هایشان را بالا انداختند و « گفتند آمد که آمد! این آمد و رفت ها سودی به حال این استان ندارد. چند عکس یادگاری می گیرند و دیگر هیچ».

اما محمد خزاعی که به دعوت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کهگیلویه وبویراحمد را به عنوان دومین مقصد سفرهای استانی خود انتخاب کرده بود، با تجربه ای که داشت، آمد و رفت های بدون نتیجه مسوولین در گذشته را دیده بود و پیامدهایش را خوب می شناخت. به همین جهت بود که در نشست با هنرمندان گفت: « هدف از سفر به این استان ، گرفتن عکس یادگاری و دادن وعده های بیهوده نیست، بلکه باید تصمیمات کاربردی گرفته شود». البته در آن زمان این جملات زیبا، بیشتر شعاری به نظر می رسید و کمتر کسی فکر می کرد که در این شرایط بتوانند برای تقویت زیرساخت های فرهنگی استان کاری انجام دهند.

اما معاون توسعه فناوری و اطلاعات سازمان سینمایی کشور که در این سفر معاون وزیر را همراهی می کرد « آشنا» یی بود که دردها و کمبودهای استان در کنار پتانسیل های قوی بویژه در زمینه سینمایی، هنری و فرهنگی را به خوبی می شناخت و « قادر» بود مثل گذشته « جهادی و بی ادعا » به کمک استانی بیایید که دردها و کمبودهایش را با تمام وجود لمس کرده بود و بیشتر از هر کسی در پایتخت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان را می شناخت.

مطالبه گری های مردم و مسوولین استانی سبب گردید تا جوانی «درخشان» برای رایزنی و پیگیریهای مستمر به کمکش بیایید و «آشنا» یی «قادر» قدرت چانه زنی را بیشتر کرد تا محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور، تحقق وعده هایش در زمینه تقویت زیرساخت های فرهنگی در استان را بیشتر از همیشه جدی بگیرد. پیگیرها نتیجه داد تا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یکسال بعد در ۱۷ مرداد ماه سال جاری در کمال ناباوری خبر از فراهم شدن زمینه راه اندازی ۲ سینما در استان را بدهد.

« پروژه های نیمه تمام » و « وعده های بی سرانجام » در کهگیلویه و بویراحمد در میان مردم استان ذهنیتی را ایجاد کرده بود تا کمتر کسی باور کند که تصمیمی که برای راه اندازی سینما در استان گرفته شده، عملی شود و بتواند پس از نزدیک به دو دهه چراغ « سیمرغ » « امید » را در استان روشن کند. اما درسایه مطالبه گری عمومی، جوانی مدیرکل ، حمایت های آشنا و صادق الوعد بودن رئیس سازمان سینمایی کشور، « ما می توانیم » به صورت عملی معنا شد تا آنگونه که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر داد فردا چهارشنبه سوم آبانماه، کهگیلویه و بویراحمد بار دیگر میزبان محمد خزاعی خواهد بود تا افتتاح و راه اندازی دو سینمای «سیمرغ » در دنا و « امید » در بهمئی را جشن بگیرند. سینما « امید » بهمیی به یاد هنرمند شهید « امید خوب » است که در حادثه تروریستی شاه چراغ قربانی خشم تروریست هایی گردید که در جهالت خود غرق شده بودند.

برچسب ها :

ناموجود