تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 22:33
کد خبر : 1782

همت الله دانش

انحراف ۹۴ درصدی  تسهیلات مشاغل خانگی ؛ مردم از بیکاری می نالند؛ مسوولین به اشتغال های کاغذی می بالند

انحراف ۹۴ درصدی  تسهیلات مشاغل خانگی ؛ مردم از بیکاری می نالند؛ مسوولین به اشتغال های کاغذی می بالند

امید مردم // سال گذشته  بود که ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال خانگی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص پیدا کرد و آنگونه که مسوولین می گویند بیش از ۹۰ درصد تسهیلات مذکور پرداخت شد. در سال جاری نیز رقم اعتبار برای تسهیلات مشاغل خانگی  با ۳۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته به

امید مردم // سال گذشته  بود که ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال خانگی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص پیدا کرد و آنگونه که مسوولین می گویند بیش از ۹۰ درصد تسهیلات مذکور پرداخت شد. در سال جاری نیز رقم اعتبار برای تسهیلات مشاغل خانگی  با ۳۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۴ هزار میلیارد تومان رسید تا طبق برنامه ریزی و پیش بینی ها، اشتغالی ایجاد شود و منبع درآمدی برای خانواده ها باشد.

این تسهیلات که به صورت قرض الحسنه و با بازپرداخت چندین ساله است باید به گونه ای مورد استفاده قرار می گرفت تا افرادی که استحقاق دریافت این تسهیلات را دارند بتوانند از آن استفاده کنند. در آمارهای ارایه شده از سوی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار که در شهریور ماه سال جاری رسانه ای شد اعلام گردید که  از تسهیلات سال گذشته ۱۰۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد گردید که این رقم معادل ۱۰ درصد کل اشتغال ایجاد شده در کشور است.

۱۵ درصد کل اشتغال کشور به طرح های مشاغل خانگی اختصاص دارد

بر طبق همین آمار در سال جاری  نیز ۱۵ درصد از کل اشتغال ایجاد شده در کشور را به طرح های مصوب مشاغل خانگی اختصاص داده اند. این همان آماری است که دولتمردان از ایجاد فرصت های شغلی و ایجاد اشتغال در کشور در تریبون های رسمی اعلام می کنند و جامعه هدف که همان شهروندان ومردم بیکار هستند  با بررسی وضعیت خود و فرزندانشان به گفته مسوولین با دیده تردید می نگرند و احساس می کنند که مسوولین از زیر پوست شهر خبر ندارند و صرفا برای ارایه گزارش عملکرد به اشتغال های کاغذی طرح هایی استناد می کنند که نه اشتغالی ایجاده کرده و نه منبع درآمدی شده است.

از هشدار مسوولین استان تا التماس به بانک ها

اگر استان کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان نمونه ای از کشور مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که مسوولین و متولیان استانی در نشست های مختلف صرفا بر ارایه تسهیلات یاد شده تاکید دارند و مرتب هر کسی از مقام و موقعیت خود برای فشار آوردن به بانک ها برای پرداخت این تسهیلات استفاده می کند.

گاهی هشدار می دهند و گاهی تاکید می کنند که دیگر کوتاه نمی آیند. گاهی مدیران بانک را تهدید به شکایت به بانک مرکزی و تهران می کنند و گاهی نیز ملتمسانه از بانک ها می خواهند تا برای جذب اعتبارات همکاری کنند. گاهی افشاگری می کنند و اسامی بانک هایی که بقول خودشان همکاری نکردند را اعلام می کنند و گاهی نیز ملتمسانه ضرب الاجل زمانی برای جذب این تسهیلات و وعده اختصاص مبالغ بیشتر تسهیلات را به بانک ها می دهند.

تعجب مردم از آمارهای کاهش بیکاری در استان

این تهدید و هشدارها در کنار التماس ها و وعده ووعیدها در حالی انجام می شود که آمار واقعی بیکاران در استان کهگیلویه و بویراحمد برخلاف آمارهای اعلام شده توسط مسوولین که حکایت ازکاهش بیکاری دارد، رو به افزایش است. مردم در حالی خبر کاهش آمار بیکاری را از قول مسوولین استانی در رسانه ها می شنوند که به وضعیت اشتغال فرزندان خود و همسایگان و آشنایانشان نگاه می کنند و در تعجبی بهت انگیز فرو می روند که یا آنها جزئی از این مردم نیستند یا مسوولین در این استان زندگی نمی کنند.

رتبه ۱۶ کشور برای استانی که اعتبارات سال گذشته اش را جذب نکرد

جالب اینجاست که مدیر کل سرمایه گذاری استانداری در یک جلسه رسمی از کسب رتبه شانزدهم کشوری در زمینه ثبت اطلاعات در سامانه رصد خبر می دهد و اعلام می کند که از پیش بینی ها عملکرد بهتری داشتیم، این در حالی است که همگان می دانند که تسهیلات اشتغال خانگی استان در سال گذشته جذب نشد وبرگشت خورد تا امسال حداقل از لحاظ  عددی  نتوانیم رشدی نسبت به سال گذشته داشته باشیم .حال اینکه مدیر کل سرمایه گذاری استاندار عملکردشان را از پیش بینی های بهتر می داند قصه  دیگری است که قطعا خودش بهتر می داند که پیش بینی های چه بوده است که با برنامه ریزی علمی و عملی اعتبارات مشاغل خانگی در سال گذشته برگشت خورده است.

توپ ضعف عملکردی در زمین مدیری که تریبونی برای دفاع ندارد

هر چند که مدیر کل کار تعاون ورفاه اجتماعی توپ عدم جذب اعتبارات در سال گذشته را به زمین مدیریت گذشته می اندازد و آن را تلویحا به ضعف مدیریتی در سال گذشته مرتبط می داند اما خود نیز اعلام می کند که هنوز ۱۰۳ میلیارد تومان در سال جاری را نیز نتوانسته اند جذب کنند و ملتمسانه از بانکها می خواهد که تا اواخر آبان ماه پرداختی های خود را تکمیل کنند و وعده می دهد که در این صورت می توانیم اعتبارات جدید  جذب کنیم. توپ انداختن در زمین مدیری که دیگر نیست و تریبونی برای دفاع از خود ندارد کاری ساده و آسان است اما آقای مدیرکل باید بداند – که قطعا خوب می داند-  در سال جاری به گفته معاون اقتصادی استاندار ۷۸۱ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند که هنوز برخی ها نتوانستند از هفت خوان بانک ها بگذرند و حال جای این سوال باقی است که آیا آقای مدیرکل بر این باور است که خود عملکرد بهتری از گذشتگان در این زمینه داشته است؟

طرح های کاغذی و اشتغال های صوری مستندی برای افزایش اشتغال

البته که باید بگوییم طرح های کاغذی و اشتغال های صوری در برخی مواقع مستندات مسوولین برای ارایه آمارهای اشتغالزایی و کاهش بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد  بوده است و گرنه همگان می دانند که نه اشتغالی ایجاد شده و نه آمار بیکاری کاهش یافته است و اینجاست که روی دیگر سکه خود را نشان می دهد.

تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت در زیر سایه  ضعف نظارت و ناکارآمدی متولیان و مسوولین به طرح هایی تعلق گرفت که صرفا بر روی کاغذ  آورده شده بودند و آمار ایجاد اشتغال آنها نیز که پشتوانه ارایه آمارهای اشتغالزایی و کاهش بیکاری مسوولین استانی شده ، بیشتر از یک طنز دردآلود برای مردم استان نبوده است.

۹۴ درصد تسهیلات شغلی ایجاد نکرد

واقعیت امر این است همانگونه که رئیس بانک توسعه تعاون استان در نشست بررسی تسهیلات مشاغل خانگی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد بر طبق اطلاعات دیوان محاسبات، ۹۴ درصد این تسهیلات شغلی ایجاد نکرد و فقط ۶ درصد تسهیلات منجر به اشتغالزایی شده است.

آنگونه که  اعلام شد اهداف ارایه این تسهیلات، ایجاد اشتغال ، درآمد و رفع بیکاری بود که در کهگیلویه وبویراحمد در سایه ناکارآمدی متولیان و تصمیم گیرندگان و همچنین ضعف در نظارت بر هزینه کرد این تسهیلات ، نه تنها اشتغالی ایجاد نشد که چه بسا گیرندگان تسهیلات که از ضعف نظارتی مسوولین آگاه بودند، این اعتبارات را در بازارهای دیگر سرمایه گذاری نمودند و اینگونه است که این تسهیلات نه تنها درمانی برای درد بیکاری مردم نشد که شاید با ایجاد تورم در بخش های دیگر فشاری مضاعف بر مردم و شهروندان وارد نمود.  این اتفاق در حالی روی داده است که مراحل نظارت بر مراقبت از اجرای درست طرحهای مشاغل خانگی به کنترل قبل از پرداخت تسهیلات، نظارت حین پراخت و همچنین نظارت و بررسی پس از پرداخت تسهیلات تقسیم بندی شده است.

مردم نالان از بیکاری، مسوولان دلخوش به اشتغال های صوری

دستگاههای اجرایی موظفند تا با بررسی اهلیت فرد، طرح پیشنهادی را به دقت بررسی نمایند و بر تنظیم قرارداد بین پشتیبان و شاغلین تحت پوشش نظارت کامل داشته باشند و بانک ها نیز موظفند در حین پرداخت تسهیلات توجیه فنی و اقتصادی طرح را دنبال کنند  و پشتیبان و دستگاه اجرایی موظفند تا از منازل مسکونی محل اجرای طرح به صورت موردی و حداکثر سه بار در طول دوره تولید و متناسب با نوع محصول بازدید داشته باشند.  حال متولیان ومسوولین در استان کهگیلویه و بویراحمد باید پاسخ دهند که چه نظارتی صورت گرفته و چه سهل انگاری و کم کاری باعث شد تا  تنها ۶ درصد از این تسهیلات به هدف برسند و دستگاههای نظارتی و بازرسی نیز باید به صورت جدی به این موضوع ورود کنند و با بررسی دقیق ، نتیجه را به اطلاع مردم که ولی نعمتان این نظام هستند برسانند.  در پایان باید گفت؛ متولیان ومسوولین استانی احتمالا صرفا به پرداخت تسهیلات و طرح های کاغذی  و اشتغال های  صوری  دلخوش هستند و در نشست های رسمی با استناد به این آمارها به خود می بالند اما ازدیگر سوی جامعه هدفی هستند که بیش از گذشته در سختی و مشکلات معیشتی فرو رفته اند و از در بیکاری و نداشتن درآمد می نالند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود