تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 8:07
کد خبر : 1568

همت الله دانش

استان در انتظار سالی پر بارش؛ مراقب باشید غافلگیر نشوید

استان در انتظار سالی پر بارش؛ مراقب باشید غافلگیر نشوید

امید مردم// سالیان درازی است که مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد همیشه از حوادث طبیعی و غیر طبیعی شکست خورده و علیرغم تمام اعلام های از قبل که « در آماده باش کامل هستیم و مردم نگران نباشند» و دهها امیدواری قبل از بروز اتفاق یا حادثه که اعضای ستاد بحران در رسانه ها

امید مردم// سالیان درازی است که مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد همیشه از حوادث طبیعی و غیر طبیعی شکست خورده و علیرغم تمام اعلام های از قبل که « در آماده باش کامل هستیم و مردم نگران نباشند» و دهها امیدواری قبل از بروز اتفاق یا حادثه که اعضای ستاد بحران در رسانه ها اعلام می کردند اما پس از وقوع حادثه، کاسه چه کنیم چه کنیم دست گرفتند و جمله معروف « غافلگیر شدیم » تکیه کلام آنها برای فرار از پاسخگویی بود. متولیانی که به جای تدبیر و برنامه ریزی، به روزمرگی و تهیه گزارش های صوری برای تکمیل رزومه کاری خود بودند، چنان در خود فرو رفته بودند که شکست از حادثه طبیعی یا غیر طبیعی، شوکی دردناک به آنها وارد کرد و تازه به خود آمدند. این افراد که بیشتر از آنکه به حادثه، باخته باشند به ناکارآمدی و عدم توانایی در برنامه ریزی و در حقیقت به «خود» باختند، نمی خواستند شکست خود را بپذیرند و نیمه شب چکمه به پا می کردند و با جمع کردن چند نفر از اطرافیان خود و با چند قطعه عکس و چند ثانیه فیلم در میان آب و برف فرو می رفتند تا خود را قهرمان خدمت به مردم معرفی کند. هر چند که افکار عمومی به راحتی متوجه رفتارها و عملکردهای ظاهری و مردم فریب این تعداد از مدیران می شدند، اما خودشان فکر می کردند که افکار عمومی را اقناع کردند و بعد از انتشار عکس ها و فیلم های ساختگی در رسانه ها و فضای مجازی، در اتاق گرم در حالی که روی مبل های نرمی که از عوارض همین مردم تهیه شده بود بارها و بارها آن عکس ها و فیلم ها را مشاهده و به حضور فعال، گسترده و مدیریتی خود! افتخار می کردند و از اطرافیانشان نیز انتظار داشتند تا با استوری کردن خدمات بی نظیر و حضور مسولانه! آنها، این همه لطف به شهروندان را ارج نهند و به مخاطبین خود نشان دهند. اما خود می دانستند که شکست مفتضحانه ای از حادثه خوردند. البته که این اتفاقات هیچگاه درس عبرتی برای این افراد نخواهد شد چرا که همه، به غیر از خود را مقصر موضوع می دانند و هیچگاه تلاش نکرده اند که حداقل موضوع را آسیب شناسی و برای کاهش و رفع نقاط ضعف تلاش و برنامه ریزی نمایند.
قطعا بسیاری از خوانندگان ماجرای بارش چند سانتی برف سال گذشته در یاسوج و آبگرفتگی معابر، شکست درختان وقطعی آب وبرق بخش هایی از شهر و در جاده و خیابان ماندن ده ها خانواده و بیشتر از همه آنها عکس های خاطره ای مدیران را به یاد دارند و نیازی به بیان مجدد آنها نیست اما باز هم گفتیم و یادآوری نمودیم چرا که از ماهها قبل کارشناسان هواشناسی از پرباران بودن بارش ها در پاییز و زمستان استان خبر و بر لزوم آمادگی برای مقابله با حوادث ناشی از آن هشدار دادند و مسولین نیز از همین حالا شروع به تشکیل جلسه و بازدیدهای سرزده و از پیش تعیین شده با تعدادی همراه دوربین به دست نمودند تا در آماده باش کامل قرار گیرند و خدای نکرده با غافلگیری شکست نخورند.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که بر اساس بررسی نقشه های هواشناسی، بارش های پاییزی و زمستانی امسال در استان بیشتر از نرمال خواهد بود. ولی بهره مند همچنین گفت که احتمال وقوع سیلاب در برخی مناطق استان وجود دارد.پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که سال آبی جاری در کهگیلویه و بویراحمد به طور کلی پرباران خواهد بود. این پیش بینی می تواند برای بخش کشاورزی، منابع آبی و محیط زیست استان پیامدهای مثبتی داشته باشد که می توان، افزایش ذخایر آبی، پاک نمودن هوا و رهایی ازآلودگی، کمک به محیط زیست، بهبود وضعیت پوشش گیاهی و جانوری، افزایش تولیدات کشاورزی و بهبود امنیت غذایی در استان را از اثرات مثبت آن دانست. هر چند که به طور قطع نمی توان به پیش بینی های هواشناسی اطمینان داشت و شاید هم عکس آن اتفاق بیفتد و یا به لحاظ زمانی با دیر یا زود شدن آن مواجه شویم، اما عقل حکم می کند که هشدار بارش های ناگهانی و جاری شدن سیل بویژه در مناطق کوهستانی و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها را جدی بگیریم و می طلبد تا با برنامه ریزی جهت مقابله با آن آمادگی پیدا کنیم و تلاش کنیم که خسارات ناشی از سیل را به حداقل ممکن برسانیم که در این میان آموزش شهروندان برای مقابله با حوادث و همچنین اطلاع رسانی سریع و دقیق می تواند برای رسیدن به هدف موثر واقع شود.
هر چند به ظاهر فرصت چند هفتگی تا شروع بارش ها باقی مانده است انتظار می رود مدیران و متولیان بویژه اعضای ستاد بحران، مراقب باشند تا با آمادگی کامل به استقبال فصل سرد و بارش های برف و باران که ممکن است سیل آسا نیز باشند بروند تا غافلگیر نشوند.

برچسب ها :

ناموجود