تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 0:04
کد خبر : 1525

همت الله دانش

آسیب های اجتماعی در استان از استانداردهای جهانی گذشت؛ هشدارهایی که جدی گرفته نشد

آسیب های اجتماعی در استان از استانداردهای جهانی گذشت؛ هشدارهایی که جدی گرفته نشد

امید مردم // سالهای سال است که رسانه ها و فعالان رسانه ای در استان کهگیلویه و بویراحمد، افزایش آسیب های اجتماعی در مناطق مختلف استان بویژه حاشیه های شهر یاسوج را فریاد می زنند و نسبت به بحرانی شدن این وضعیت در استان هشدار می دهند. بیکاری و فقر به عنوان عوامل اصلی بروز

امید مردم // سالهای سال است که رسانه ها و فعالان رسانه ای در استان کهگیلویه و بویراحمد، افزایش آسیب های اجتماعی در مناطق مختلف استان بویژه حاشیه های شهر یاسوج را فریاد می زنند و نسبت به بحرانی شدن این وضعیت در استان هشدار می دهند.
بیکاری و فقر به عنوان عوامل اصلی بروز و گسترش آسیب های اجتماعی در استان غنی و ثروتمند کهگیلویه و بویراحمد، در حال افزایش بود. علیرغم ارایه آمارها و گزارشات برخی از مدیران در دولتهای گذشته که حکایت از کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در استان داشت، بیکاری و فقر در استان نه تنها کاهش نیافته بود که روز به روز شاهد افزایش تعداد بیکاران و کوچک شدن سفره های مردم بودیم.
در کنار این بیکاری و فقر که بیش از همه محصول و برآیند عملکرد ضعیف مدیران ناکارآمد و بی برنامه بوده است، تبعیض و فساد نیز بر آن افزوده شد تا جوانان تحصیل کرده و بیکار این استان که دستشان به جایی بند نبود و به قولی پارتی نداشتند شاهد اخبار گسترده بکارگیری غیرقانونی و فله ای نیرو در ادارات و سازمان ها باشند.
همین امر مزید بر علت گردید تا نا امیدی، افسردگی و گوشه گیری به آسیب های اجتماعی مبتلا به جوانان استان اضافه شود.
سفرهای کوچک شده مردم در کنار افزایش تورم و زمین گیر شدن بسیاری از کسب و کارها ، درگیری های لفظی و تنش های اجتماعی را به درون خانه ها کشاند تا خانواده به عنوان مهمترین رکن جامعه در دریایی از معضلات و مشکلات گرفتار شود و همین بود که افزایش آمار تنش های خانوادگی و در نهایت طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد به رده های بالایی در مقایسه با آمار کشوری صعود کند.
در کنار این عوامل، سوداگران مرگ نیز با سوءاستفاده از وضعیت افسردگی و ناامیدی ایجاد شده در جامعه، توزیع مواد مخدر را بیش از گذشته در دستور کار قرار دادند و برخی از جوانان نیز تحت تاثیر باورهای غلط برای رهایی از افسردگی به سوء مصرف مواد مخدر روی آوردند تا اعتیاد به عنوان یکی دیگر از آسیب های اجتماعی بیش از گذشته مطرح شود. آسیبی که نه تنها فرد را درگیر می کرد که باعث از هم پاشیدگی بسیاری از خانواده ها گردید و ضربات جبران ناپذیری را به اقتصاد و جامعه وارد کرد که این مهم در حاشیه شهرها بیشتر به چشم می خورد.
وضعیت نامناسب اقتصادی و عدم وجود کسب و کار برای جوانان تحصیلکرده و عدم اجرای عدالت در بکارگیری نیرو در برخی موارد سبب گردید تا برخی از جوانان استان که گاها تحصیلات عالیه نیز داشتند با بهره گیری از تسهیلات گران قیمت بانک ها و همچنین کمک گرفتن از خانواده و دوستان، برای رهایی از بیکاری و گوشه گیری، خودرویی تهیه نموده و برای امرار معاش و بازپرداخت بدهی ها در خط «شوتی» قرار بگیرند که این امر علاوه بر اینکه میزان تصادفات را افزایش داد، ضربات سنگینی به اقتصاد و کسب و کارهای سالم نیز وارد کرد.
البته موازی کاری دستگاهها برای مقابله با آسیب های اجتماعی نیز باید، خود به عنوان یک آسیب مورد بررسی قرار گیرد چرا که همین موازی کاری سبب شد تا هیچ کس پاسخگوی عملکرد خود در موضوع آسیب های اجتماعی و افزایش آن نباشد و با انداختن توپ در زمین دیگران، از پاسخگویی در باره عملکرد خود فرار کند.
باید شفاف بگوییم که در برخی موارد اعتبارات مربوط به کاهش آسیب های اجتماعی معلوم نیست که در کجا هزینه می شود. آنگونه که فرماندار بویراحمد می گوید در توزیع و رد و بدل کردن موافقت نامه اعتبار سکونتگاه های غیر رسمی کج سلیقگی صورت می گیرد و عده ای کارشناس که دغدغه ای برای آسیب های اجتماعی ندارند این اعتبارات را به سمت پروژه های خاص می برند و جوابگو هم نیستند. با تمام این شرایط باید بگوییم که گوش شنوایی برای تمام هشدارهایی که از سر دلسوزی از سوی اصحاب رسانه فریاد زده می شد وجود نداشت تا اینکه هفته گذشته فرماندار بویراحمد از عبور آسیب های اجتماعی در برخی مناطق شهرستان بویراحمد از خطوط قرمز و استاندارد ملی و جهانی خبر داد.
البته باید بگوییم که این سخن فرماندار بویراحمد هر چندکه می تواند باعث عزل و حتی بازخواست مدیرانی شود که در انجام وظایف قانونی خود در این زمینه کوتاهی کرده اند، شود اما باید بگوییم که احتمالا این هشدارها نیز در حد همین جلسات باقی خواهد ماند تا مصرف درون سالنی داشته باشد و از این به بعد تکیه کلام مدیرانی شود که برای فرار از پاسخگویی، به دنبال بهانه می گردند تا زمین بازی را عوض کنند و جای طلبکار و بدهکار را تغییر دهند و توپ را همانند گذشته در زمین رسانه ها بیاندازند که با انتقادات و مطالبه گری های خود، به جای امید آفرینی در جامعه، به بیان مشکلات می پردازند. اما خبرنگاران گرگهای باران دیده ای هستند که به این راحتی از میدان به در نخواهند شد و بیش ازگذشته مطالبه گری در زمینه عملکرد مدیران در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی را در برنامه خود قرار خواهند داد.