تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 7:08
کد خبر : 1367

کودکان کار در کهگیلویه و بویراحمد به دنبال حداقل درآمدی برای معیشت

کودکان کار در کهگیلویه و بویراحمد به دنبال حداقل درآمدی برای معیشت

معاون امور اجتماعی بهزیستی کهیگیلویه وبویراحمد می گوید : کودکان کار کسانی هستند که در بسیاری از موارد به علت فقر و تنگدستی به دنبال حداقل درآمدی برای معیشت هستند. به گزارش امید مردم، هدایت عظیمی فر در گفت و گو با خبرنگار ما با ابراز نگرانی از افزایش کودکان کار در استان کهگیلویه و

معاون امور اجتماعی بهزیستی کهیگیلویه وبویراحمد می گوید : کودکان کار کسانی هستند که در بسیاری از موارد به علت فقر و تنگدستی به دنبال حداقل درآمدی برای معیشت هستند.
به گزارش امید مردم، هدایت عظیمی فر در گفت و گو با خبرنگار ما با ابراز نگرانی از افزایش کودکان کار در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اصطلاحات کودک کار و کودک خیابانی را باید از هم جدا کنیم و در برخی موارد شاهد هستیم که این دو مورد رابا هم اشتباه می گیرند و یکی تلقی می کنند.
وی با اشاره به اینکه کودکان خیابانی اغلب سرپناه و خانواده ای ندارند و بیشتر در خیابان ها و پارک ها می خوابند گفت: کودکان کار کسانی هستند که در بسیاری از موارد به علت فقر و تنگ دستی به دنبال حداقل درآمدی برای معیشت هستند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی کهیگیلویه وبویراحمد تعداد کودکان کار شناسایی شده در استان از سال ۱۳۹۸ تا کنون را نزدیک به ۳۰۰ نفر عنوان کرد و گفت :
که از این تعداد ۲۰ نفر در گچساران و ۱۵ کودک در دهدشت بود.
عظیمی فرد ادامه داد: اغلب این کودکان کار پسر و سن آنها بین ۱۱ تا ۱۵ سال بود و اغلب آنها دانش آموز دوره ابتدایی و متوسطه اول بودند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی بیش از ۹۰ درصد این کودکان را بد سرپرست عنوان کرد اما گفت که دارای سرپناه هستند و در کنار پدر و مادر خود زندگی می کنند.
عظیمی فر در ادامه به تفکیک منطقه ای کودکان کار اشاره کرد و افزود: ۶۰ درصد از کودکان کار خیابانی بومی در یاسوج از روستاهای اطراف و مابقی از “مادوان” هستند.
وی یادآور شد: با مداخلات بهزیستی و واحدهای تابعه مثل اورژانس اجتماعی و مرکز آموزشی کودکان کار خیابانی و… حدود ۲۰۰ نفر از ۳۰۰ کودک کار خیابانی شناسایی شده به خانواده برگردانده شدند
معاون امور اجتماعی توضیح داد: از ۱۰۰ نفر باقیمانده حدود ۳۰ نفر از آنها ترخیص شد که از این ۳۰ نفر حدود هشت نفری کارهای خیابانی انجام می دهند.
به گفته وی سن بعضی از این افراد بالا رفته و در جرگه کودکان کار نیستند و بهزیستی مطابق با دستور العمل ها مسئولیتی در قبال کودکانی که به سن بزرگسالی و ۱۸ سالگی برسد، ندارد.
معاون بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آمار دقیقی از کودک کار در استان نداریم گفت: سازوکار قانونی و ساختاری برای مداخله در این آسیب تاکنون برای سازمان بهزیستی تعریف نشده است.
عظیمی فر در بخش دیگری از سخنان خود تعداد کودکان کار تبعه افغانستان را ۵۰ نفر اعلام کرد و از پذیرش ۲۵ نفر از آنها در مراکز بهزیستی خبر داد. عظیمی فر در حالی که از افزایش تعداد کودکان کار افغانی در استان خبر می داد از غیر قانونی بودن اقامت بسیاری از آنها خبر داد و گفت: اغلب خانواده این افراد اقامت غیر قانونی دارند و بدرستی با بهزیستی همکاری نمی کنند.
معاون بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد سن اغلب کودکان کار را بین ۱۰ تا ۱۵ سال عنوان کرد و گفت: این سن زمان تکوین و تکامل شخصیت و تکمیل انباشت های ذهنی و مهارت های فکری و اجتماعی هستند، سنی که باید در حال تحصیل باشند ولی مجبور هستند برای تامین حداقل درآمدی در خیابان باشند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی در حالی که از وجود کودکان کار به شدت ابراز نگرانی می کرد، این کودکان را درمعرض انواع آسیب های اجتماعی دانست و گفت:
کودکان کار خیابانی با پیوند افتراقی با همسالان و همالان، احتمال اینکه یک بزهکار خیابانی باشند و اینکه در خیابان مورد آسیب بزهکاران و تصادفات خیابانی قرار گیرند، زیاد است بنابراین از یک طرف در معرض خطرات خیابانی هستند و از طرف دیگر این فرصت ها(جو عاطفی خانواده، تحصیل در مدرسه و…) را از خود سلب می کند.
عظیمی فر در ادامه با بیان اینکه آسیب های اجتماعی معلولی از تصمیم های کلان بدون توجه به تبعات اجتماعی است گفت: کودکان کار خیابان یک مساله اجتماعی است که علاوه بر عوامل کلان، دلایل استانی، خانوادگی و حتی فردی در شکل گیری کودکان کار خیابانی نقش دارند.
وی با تشریح عامل کلان گفت: عوامل ساختاری اعم از متغیرهای کلان اقتصادی، اجتماعی که در هسته مرکزی تصمیم گیری بدون توجه به مقتضیات و تبعات اجتماعی تصمیم گیری اتفاق می افتد اگر چه دلایل استانی، خانوادگی و فردی در شکل گیری کودکان خیابانی نقش دارند اما این پدیده بیشتر به عوامل ساختاری کلان برمی گردد.
معاون اجتماعی بهزیستی استان با ابراز نگرانی از تصمیم برای احداث سد خرسان ۳ که باعث زیر آب رفتن تعداد زیادی از روستاها و زمین های زراعی که تنها ابزار امرار معاش و درآمد آنها هستند گفت: پیامدهای تصمیم گیری کلان درباره سد خرسان ۳ در استان بسیار نگران کننده است. عظیمی فر افزود: این سد در استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری احداث خواهد شد که با احداث آن یک منطقه ای (تعداد ۲۴روستا با بیش از ۸۰۰ خانوار) با بافت سنتی، عشیره ای با خصوصیات همسایگی از هم پاشیده می شود که گسستن این بنیاد باعث سیل مهاجرت به سکونتگاه های غیر مجاز در حاشیه شهرها می شود.
عظیمی فرد ادامه داد: ساخت، بافت زندگی و حتی مهارت های ساکنان محدوده آبگیری سد خرسان، روستایی، کشاورزی و دامداری است که با صناعات شهری قرابتی ندارند که بتوانند درآمدی کسب نمایند و ناگزیر هستند به شغل های تکدی گری رو آورده و کودکان کار هم در همین راستا تشدید می گیرد.
معاون بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در پایان با ابراز نگرانی مجدد از پیامدهای ناگوار احداث سد خرسان ۳ گفت: افزایش مهاجرت ها، رشد حاشیه نشینی و تشدید آسیب های اجتماعی را می توان پیامدهای قطعی احداث سد خرسان ۳ در استان دانست.

برچسب ها :

ناموجود