رضا احمدی
سرعت گیرهای غیر استانداردر یاسوج نبودشان بهتر از بودنشان است
امید مردم // یاسوج شهری که از برکت ضعف در مدیریت و ناتوانی در برنامه ریزی نام های فراوانی را به خود اختصاص داده است. این بار باید ایجاد سرعت گیرهای غیر استاندارد ایجاد شده در خیابان ها که برخی از شهروندان از ان به عنوان خاکریزهای سیاه درون شهری یاد میکنند باعث شده است
امید مردم // یاسوج شهری که از برکت ضعف در مدیریت و ناتوانی در برنامه ریزی نام های فراوانی را به خود اختصاص داده است. این بار باید ایجاد سرعت گیرهای غیر استاندارد ایجاد شده در خیابان ها که برخی از شهروندان از ان به عنوان خاکریزهای سیاه درون شهری یاد میکنند باعث شده است تا یاسوج به عنوان شهری که متولیانش زمینه کسب درآمد برای تعمیرکارها و جلوبندهایش را مهیا می کند نامگذاری کرد. سرعت گیرها و سرعت کاه هایی که نه از اصول استاندارد در ساخت پیروی میکند نه ازاصول مهندسی برای کاهش تصادفات تبعیت می نماید بهترین راه برای تخریب جلوبندی ماشین ها و بالا بردن ضریب ایجاد تصادف در شهر می باشد. هرچند که بارها این موضوع در رسانه ها مطرح گردید و برخی از مسوولین نیز از غیراصولی و استاندارد بودن آنها انتقاد کردند اما گوش متولیان امر و به ویژه شهرداری یاسوج بدهکار نبود و نیست تا همچنان به عنوان معضلی اساسی برای رانندگان این شهر باشد.
عدم نشانه گذاری این سرعت گیرها در کنار غیر اصولی بودن آنها مزید بر علت شده است تا رانندگان در بسیاری مواررد اصلا متوجه وجود سرعت گیر در مسیر نشوند و بشود انچه که نباید می شد. رانندگانی که دل پردردی از این وضعیت دارند نیز معتقدند که کسی برای شهردل نمی سوزاند وبه فکر رفاه حال مردم نیست چراکه مسوولین بر ماشین های پلاک قرمز سوار میشوند و به بار آمدن هزینه اضافی برای تعمیر جلوبندی فشاری به آنها وارد نمی کند.
ازآنجا که بر اساس مصوبات شورای ترافیک ، اعلام نظر در مورد سرعت گیرها مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی و نصب آنها از سوی شهرداری می باشد لازم است تا پلیس راهنمایی و رانندگی بر اصولی و استاندارد بودن سرعت گیرها نظارت بیشتری نماید و اجازه ندهند کاری غیر اصولی در این زمینه صورت گیرد.
بر اساس قوانین ترافیکی سرعت کاه ها باید دارای رنگ متفاوت با آسفالت خیابان باشند، که هیچ کدام از سرعت کاه های یاسوج رنگ آمیزی نشده اند.
از طرفی این سرعت کاه ها با فاصله های بسیار نزدیکی با هم قرار دارند. متأسفانه بجای آموزش فرهنگ ترافیکی برای کاهش سرعت در مکان های پرتردد شهری و کشیدن خط کشی های عابر پیاده، شورای ترافیک سرعت کاه های متعددی در خیابان ها نصب کرده که هیچ فایده ای بجز خرابی جلوبندی ماشین ها ندارد.